"False"
Skip to content
printicon
Main menu hidden.
Syllabus:

Special Needs Eduaction in Literacy and Numeracy for Early Years Classes and Grades 1-3, 15 Credits

Swedish name: Specialpedagogik med fokus på svenska och matematik för F-3

This syllabus is valid: 2013-01-21 and until further notice

Course code: 6LI005

Credit points: 15

Education level: First cycle

Main Field of Study and progress level: No main field: First cycle, in-depth level of the course cannot be classified

Grading scale: Three-grade scale

Responsible department: Department of Language Studies

Literature

  • Valid from: 2015 week 4

    Asp Onsjö Lisa
    Åtgärdsprogram i praktiken : att arbeta med elevdokumentation i skolan
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 155 s. :
    ISBN: 978-91-44-05009-6
    Mandatory
    Search the University Library catalogue

    Barn läser och skriver : specialpedagogiska perspektiv
    Bjar Louise, Frylmark Astrid
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 312 s. :
    ISBN: 978-91-44-04874-1
    Mandatory
    Search the University Library catalogue

    Eriksson-Gustavsson Anna-Lena
    "Det är tufft att plugga- men jag känner att jag klarar det" : En studie om akademiska studier och skriftspråkliga svårigheter
    Linköping : Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet : 2011 : 88 s. :
    Sammanfattning och fulltext från Linköping University Electronic Press
    Mandatory

    Frith U
    Paradoxes in the definition of dyslexia
    Dyslexia, 5(4) : 1999 :
    Mandatory

    Høines Marit Johnsen
    Matematik som språk : verksamhetsteoretiska perspektiv.
    2., [utök. och bearb.]uppl. : Malmö : Liber ekonomi, 2000 ; (Kristianstad : [8]s., s. 11-210 : ill. :
    ISBN: 91-47-04670-8
    Mandatory
    Search the University Library catalogue

    Dyskalkyli - finns det? : aktuell forskning om svårigheter att förstå och använda tal
    Lundberg Ingvar, Sterner Görel
    Göteborg : Nationellt centrum för matematikutbildning, Göteborgs universitet : 2009 : 96 s. :
    Fulltext
    ISBN: 978-91-85143-14-6
    Mandatory
    Search the University Library catalogue

    Lunde Olav
    När siffrorna skapar kaos : matematiksvårigheter ur ett specialpedagogiskt perspektiv
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 239 s. :
    ISBN: 978-91-47-10002-6
    Mandatory
    Search the University Library catalogue

    Magne Olof
    Historical aspects on special education in mathematics
    Nordic Studies in Mathematics Education, 11(4) : 2006 : 7-35 :
    Mandatory

    Malmer Gudrun
    Bra matematik för alla : nödvändig för elever med inlärningssvårigheter.
    2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2002 : 240 s. :
    ISBN: 91-44-02402-9
    Mandatory
    Search the University Library catalogue

    Nilholm Claes
    Perspektiv på specialpedagogik
    2., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 130, [6] s. :
    ISBN: 978-91-44-02663-3
    Mandatory
    Search the University Library catalogue

    Runström Nilsson Petra
    Pedagogisk kartläggning : att utreda och dokumentera elevers behov av särskilt stöd
    2. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2012 : 124 s. :
    ISBN: 978-91-40-68257-4
    Mandatory
    Search the University Library catalogue

    Minoritetselever och matematikutbildning : en litteraturöversikt.
    Rönnberg Irene, Rönnberg Lennart, Skolverket
    Stockholm : Statens skolverk, 2001 ; (Kalmar : 131 s. :
    ISBN: 91-89314-29-8
    Mandatory
    Search the University Library catalogue

    Sjöberg Gunnar
    Om det inte är dyskalkyli - vad är det då? : en multimetodstudie av eleven i matematikproblem ur ett longitudinellt perspektiv
    Umeå : Umeå universitet : 2006 : [4], 273 s. :
    urn:nbn:se:umu:diva-777
    ISBN: 91-7264-047-2
    Mandatory
    Search the University Library catalogue

    Skolverket (2006)
    Inkludering av elever ”i behov av särskilt stöd”– Vad betyder det och vad vet vi?
    Forskning i fokus nr 28 :
    http://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer
    Mandatory

    Särskilt stöd i grundskolan : en sammanställning av senare års forskning och utvärdering
    Rev. [utg.] : Stockholm : Skolverket : 2011 : 96 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 978-91-86529-63-5 (korr.)
    Mandatory
    Search the University Library catalogue

    Texters, textuppgifters och undervisningens betydelse för elevers läsförståelse : [fördjupad analys av PIRLS 2006]
    Stockholm : Skolverket : 2010 : 130 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=2315
    ISBN: 978-91-85545-73-5 (korr.)
    Mandatory
    Search the University Library catalogue

    Läs- och skrivsvårigheter och lärande i matematik. (http://ncm.gu.se)
    Sterner Görel, Lundberg Ingvar
    Göteborg : Nationellt centrum för matematikutbildning : 2002 : 203 s. :
    Mandatory

    Asp Onsjö Lisa
    Åtgärdsprogram - dokument eller verktyg? : en fallstudie i en kommun
    Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : cop. 2006 : 227 s., [37] s. med var pag. :
    http://hdl.handle.net/2077/16941
    ISBN: 91-7346-572-0
    Search the University Library catalogue

    Hedman Christina
    Dyslexi på två språk : en multipel fallstudie av spansk-svensktalande ungdomar med läs- och skrivsvårigheter
    Stockholm : Centrum för tvåspråkighetsforskning, Stockholms universitet : 2009 : 249 s. :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-29247

    Norén Eva
    Flerspråkiga matematikklassrum : diskurser i grundskolans matematikundervisning
    Stockholm : Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik, Stockholms universitet : 2010 : 133 s. :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-43510
    ISBN: 978-91-7447-149-6
    Search the University Library catalogue

    Palmer Anna
    Att bli matematisk : matematisk subjektivitet och genus i lärarutbildningen för de yngre åldrarna
    Stockholm : Pedagogiska institutionen, Stockholms universitet : 2010 : 114 s. :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-39233
    ISBN: 978-91-7447-084-0
    Search the University Library catalogue

    Palmer Anna
    Hur blir man matematisk? : att skapa nya relationer till matematik och genus i arbetet med yngre barn
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 126 s. :
    ISBN: 978-91-47-09324-3
    Search the University Library catalogue

    Samuelsson Stefan
    Dyslexi och andra svårigheter med skriftspråket
    1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2009 : 352 s. :
    ISBN: 978-91-27-41934-6
    Search the University Library catalogue

    Laborativ matematik, konkretiserande undervisning och matematikverkstäder : en utvärdering av matematiksatsningen
    Stockholm : Skolverket : 2011 : 168 s. :
    Fulltext

    Lesson study och learning study samt IKT i matematikundervisningen : en utvärdering av matematiksatsningen
    Stockholm : Skolverket : 2011 : 98 s. :
    Fulltext

  • Valid from: 2013 week 3

    Asp Onsjö Lisa
    Åtgärdsprogram i praktiken : att arbeta med elevdokumentation i skolan
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 155 s. :
    ISBN: 978-91-44-05009-6
    Mandatory
    Search the University Library catalogue

    Barn läser och skriver : specialpedagogiska perspektiv
    Bjar Louise, Frylmark Astrid
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 312 s. :
    ISBN: 978-91-44-04874-1
    Mandatory
    Search the University Library catalogue

    Druid-Glentow Birgit
    Förebygg och åtgärda läs- och skrivsvårigheter : metodisk handbok
    1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2006 : 287 s. :
    ISBN: 91-27-72297-X
    Mandatory
    Search the University Library catalogue

    Specialpedagogisk verksamhet i grundskolan
    Eriksson-Gustavsson Anna-Lena, Göransson Kerstin, Nilholm Claes
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 176 s. :
    ISBN: 978-91-44-06890-9
    Mandatory
    Search the University Library catalogue

    Frith U
    Paradoxes in the definition of dyslexia
    Dyslexia, 5(4) : 1999 :
    Mandatory

    Høines Marit Johnsen
    Matematik som språk : verksamhetsteoretiska perspektiv.
    2., [utök. och bearb.]uppl. : Malmö : Liber ekonomi, 2000 ; (Kristianstad : [8]s., s. 11-210 : ill. :
    ISBN: 91-47-04670-8
    Mandatory
    Search the University Library catalogue

    Språkinriktad undervisning : en handbok
    Hajer Maaike, Meestringa Theun, Verwijst Ylva
    1. uppl. : Stockholm : Hallgren & Fallgren : 2010 : 226 s. :
    ISBN: 91-7382-838-6
    Mandatory
    Search the University Library catalogue

    Dyskalkyli - finns det? : aktuell forskning om svårigheter att förstå och använda tal
    Lundberg Ingvar, Sterner Görel
    Göteborg : Nationellt centrum för matematikutbildning, Göteborgs universitet : 2009 : 96 s. :
    Fulltext
    ISBN: 978-91-85143-14-6
    Mandatory
    Search the University Library catalogue

    Lunde Olav
    När siffrorna skapar kaos : matematiksvårigheter ur ett specialpedagogiskt perspektiv
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 239 s. :
    ISBN: 978-91-47-10002-6
    Mandatory
    Search the University Library catalogue

    Magne Olof
    Historical aspects on special education in mathematics
    Nordic Studies in Mathematics Education, 11(4) : 2006 : 7-35 :
    Mandatory

    Malmer Gudrun
    Bra matematik för alla : nödvändig för elever med inlärningssvårigheter.
    2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2002 : 240 s. :
    ISBN: 91-44-02402-9
    Mandatory
    Search the University Library catalogue

    Nilholm Claes
    Perspektiv på specialpedagogik
    2., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 130, [6] s. :
    ISBN: 978-91-44-02663-3
    Mandatory
    Search the University Library catalogue

    Lära om språk : språkvetenskaplig introduktion : grundläggande termer och begrepp
    Rehnqvist Gunilla, Svensson Gudrun
    1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2008 : 206 s. :
    ISBN: 978-91-40-66355-9
    Mandatory
    Search the University Library catalogue

    Very young learners
    Reilly Vanessa, Ward Sheila M.
    Oxford : Oxford University Press : 1997 : 197 s. :
    ISBN: 0-19-437209-X (hft.)
    Mandatory
    Search the University Library catalogue

    Runström Nilsson Petra
    Pedagogisk kartläggning : att utreda och dokumentera elevers behov av särskilt stöd
    2. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2012 : 124 s. :
    ISBN: 978-91-40-68257-4
    Mandatory
    Search the University Library catalogue

    Minoritetselever och matematikutbildning : en litteraturöversikt.
    Rönnberg Irene, Rönnberg Lennart, Skolverket
    Stockholm : Statens skolverk, 2001 ; (Kalmar : 131 s. :
    ISBN: 91-89314-29-8
    Mandatory
    Search the University Library catalogue

    Sjöberg Gunnar
    Om det inte är dyskalkyli - vad är det då? : en multimetodstudie av eleven i matematikproblem ur ett longitudinellt perspektiv
    Umeå : Umeå universitet : 2006 : [4], 273 s. :
    urn:nbn:se:umu:diva-777
    ISBN: 91-7264-047-2
    Mandatory
    Search the University Library catalogue

    Särskolan - en skolform utan utmaningar
    Skolverket : 2001 :
    http://www.skolverket.se/om-skolverket/publicerat/arkiv_pressmeddelanden/2001/sarskolan-en-skolform-utan-utmaningar-1.12056
    Mandatory

    Att läsa och skriva - forskning och erfarenhet
    Skolverket. Stockholm: Fritzes : 2007 :
    http://www.skolverket.se
    Mandatory

    Särskilt stöd i grundskolan : en sammanställning av senare års forskning och utvärdering
    Stockholm : Skolverket :b Fritze [distributör] : 2008 : 90 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=1787
    ISBN: 978-91-85545-37-7
    Mandatory
    Search the University Library catalogue

    Skolverket 2009
    Vad påverkar resultaten i svensk skola - en sammanfattande analys. Rapporten kan laddas från http://www.skolverket.se/publikationer?id=2258
    Stockholm : Fritzes : 2009 : 55s :
    Mandatory

    Texters, textuppgifters och undervisningens betydelse för elevers läsförståelse : [fördjupad analys av PIRLS 2006]
    Stockholm : Skolverket : 2010 : 130 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=2315
    ISBN: 978-91-85545-73-5 (korr.)
    Mandatory
    Search the University Library catalogue

    Läs- och skrivsvårigheter och lärande i matematik. (http://ncm.gu.se)
    Sterner Görel, Lundberg Ingvar
    Göteborg : Nationellt centrum för matematikutbildning : 2002 : 203 s. :
    Mandatory

    Asp Onsjö Lisa
    Åtgärdsprogram - dokument eller verktyg? : en fallstudie i en kommun
    Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : cop. 2006 : 227 s., [37] s. med var pag. :
    http://hdl.handle.net/2077/16941
    ISBN: 91-7346-572-0
    Search the University Library catalogue

    Hedman Christina
    Dyslexi på två språk : en multipel fallstudie av spansk-svensktalande ungdomar med läs- och skrivsvårigheter
    Stockholm : Centrum för tvåspråkighetsforskning, Stockholms universitet : 2009 : 249 s. :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-29247

    Palmer Anna
    Hur blir man matematisk? : att skapa nya relationer till matematik och genus i arbetet med yngre barn
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 126 s. :
    ISBN: 978-91-47-09324-3
    Search the University Library catalogue

    Norén Eva
    Flerspråkiga matematikklassrum : diskurser i grundskolans matematikundervisning
    Stockholm : Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik, Stockholms universitet : 2010 : 133 s. :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-43510
    ISBN: 978-91-7447-149-6
    Search the University Library catalogue

    Palmer Anna
    Att bli matematisk : matematisk subjektivitet och genus i lärarutbildningen för de yngre åldrarna
    Stockholm : Pedagogiska institutionen, Stockholms universitet : 2010 : 114 s. :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-39233
    ISBN: 978-91-7447-084-0
    Search the University Library catalogue

    Laborativ matematik, konkretiserande undervisning och matematikverkstäder : en utvärdering av matematiksatsningen
    Stockholm : Skolverket : 2011 : 168 s. :
    Fulltext

    Lesson study och learning study samt IKT i matematikundervisningen : en utvärdering av matematiksatsningen
    Stockholm : Skolverket : 2011 : 98 s. :
    Fulltext