"False"
Skip to content
printicon
Main menu hidden.
Syllabus:

Theories, Ethics and Research in Social Work, 15 Credits

Swedish name: Teorier, etik och forskning i socialt arbete

This syllabus is valid: 2008-01-21 and until further notice

Course code: 2SA035

Credit points: 15

Education level: Second cycle

Main Field of Study and progress level: Social Work: Second cycle, has only first-cycle course/s as entry requirements

Grading scale: Three-grade scale

Responsible department: Department of Social Work

Literature

Valid from: 2009 week 37

Kunskap i socialt arbete : om villkor, processer och användning
Blom Björn, Morén Stefan, Nygren Lennart
1. utg. : Stockholm : Natur och kultur : 2006 : 289, [1] s. :
ISBN: 91-27-10800-7 (inb.)
Search the University Library catalogue

Hamreby Kerstin (2004)
Flickor och pojkar i den sociala barnavården. Föreställningar om kön och sociala problem. Diss. Umeå : Umeå universitet, 2005 http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-386

Modern teoribildning i socialt arbete
Payne Malcolm, Nilsson Björn
2., svenska utg. : Stockholm : Natur & Kultur : 2008 : 527 s. :
ISBN: 978-91-27-02564-6 (inb.)
Search the University Library catalogue

Svenska språknämnden (2005). Svenska skrivregler.Stockholm: Liber

Vetenskap, kunskap och praxis : introduktion till vetenskapsfilosofi
Thomassen Magdalene, Retzlaff Joachim
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2007 : 234 s. :
ISBN: 91-40-65070-7
Search the University Library catalogue

Trevillion Steve (2008)
Research, Theory and Practice: Eternal Triangle or Uneasy Bedfellows? Social Work Education, Vol. 27, No. 4, pp. 440-450.

Christoffersen Svein Aage
Professionsetik
Malmö : Gleerups : 2007 : 176 s. :
ISBN: 91-40-65072-3
Search the University Library catalogue

Etik i socialt arbete: etisk kod för socialarbetare. Tillgänglig på nätet: http://www.akademssr.se/portal/page/portal/socionomauktorisation/yrkesetiska_riktlinjer/Socialt%20arbete%20etik%2007.pdf

Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning. Tillgänglig på nätet: http://www.vr.se/download/18.668745410b37070528800029/HS%5B1%5D.pdf

Gustafsson, Bengt, Hermerén, Göran, Petersson, Bo. 2005. Vad är god forskningssed? Synpunkter, riktlinjer och exempel. Stockhom: Vetenskapsrådet. Tillgänglig på nätet: http://www.vr.se/download/18.6b2f98a910b3e260ae28000334/god_forskningssed_3.pdf

Olofsson, Inger (2000). Utsatt för forskning? I: Forskning på gott och ont. En antologi om samhällsvetenskaplig forskningsetik. L. Nygren, I. Olofsson & P-O Ågren (red), s 69-78.

Sauer, Lennart (2000). Etiska överväganden i forskningen med personer med utvecklingsstörning. I: Forskning på gott och ont. En antologi om samhällsvetenskaplig forskningsetik. L. Nygren, I. Olofsson & P-O Ågren (red), s 79-90.

Forskning i praktiken. Om den seniora forskningens innehåll och socionomers forskningsorientering. I FAS/Högskoleverket (red.) Socialt arbete. En nationell genomlysning av ämnet. Stockholm: FAS och Högskoleverket, rapport 2003:16R, s. 197-250 (http://www.hsv.se/download/18.539a949110f3d5914ec800086375/0316R.pdf).
Dellgran Peter, Höjer Staffan(2003).

Nygren, Lennart & Soydan, Haluk (1997) Social work research and its dependence on practice. International Journal of Social Welfare, Volume 6, Issue 3, Page 217-224, Jul 1997, doi: 10.1111/j.1468-2397.1997.tb00191.x

Shaw, Ian & Norton, Matthew (2007) The kinds and quality of social work in UK universities. London: SCIE. http://www.scie.org.uk/publications/reports/report17.pdf + Three thematic issues on social work research and education (downloadable):

Shaw, Ian (2007) Is social work research distinctive? Social Work Education, Vol. 26, No 7, pp. 659-669.

Social Work Education. Vol 21, Issue 3 (2002) (papers by Haluk Soydan, Mike Fisher, Neil B. Guterman, Edward J. Mullen, Roni Berger, Åke Bergmark & Tommy Lundström)

Social Work Education. Vol 22, Issue 1 (2003) (papers by Walter Lorentz, Ian Butler, David A. Hardcastle, Cynthia D. Bisman, Jan Fook, Joy Trotter, Mike Fisher, Peter Marsh, Beth Humphries, Robyn Munford, Jackie Sanders, Ann Andrew, David Saltiel, Robert M. Sanders)

Social Work Education. Vol 22, Issue 6 (2003) (papers by Joan Orme, Karen Lyons, Peter Dellgran, Staffan Höjer, Carol Lewis, Imogen Taylor, Jackie Rafferty, Wes Shera)