En mobilitetsvision för morgondagens urbana familjer
I ett samarbete med Lynk & Co utforskade TD1-studenter en rad mobilitetslösningar för urbana familjer år 2030. Varje team fick en unik uppgift där de utmanades att hämta inspiration från olika städer, kulturer och användargrupper.
Text: Jens Persson
Bild:Umeå Institute of Design
En av de viktigaste principerna inom design är att "förstå användaren". En skicklig designer förväntas kunna föreställa sig användarens perspektiv och identifiera deras verkliga behov och önskemål. Mastersstudenten Liuyi Zhang följde denna grundregel när hon försökte fördjupa sig i den spanska kulturen för sitt projekt, WIGO. Till slut fann hon sig i en situation då hon plötsligt utövade "method acting". Hennes, och teammedlem Mario Schaffelds, 'brief" var att skapa ett fordon för en grupp vänner i Barcelona, år 2030. För att fullt ut kunna identifiera sig med sina användare tog Liuyi uppgiften ett steg längre och började imitera dagliga spanska kulturella mönster, närmare bestämt siestea-kulturen.
Jag hade lite längre pauser under research-arbetet för att känna på varför människor gör detta och vilken typ av kulturell miljö som det skapar
Liuyi Zhang, student mastersprogrammet i transportdesign
"För mig var det inte svårt att visualisera en stad med smala gator, transportbegränsningar och en ung och energisk atmosfär. Vad som var mer utmanande var att förstå vissa delar av livsstilen, till exempel där människor skulle ta ett par timmar för att vila under dagtid, något som jag aldrig hade upplevt eller ens hört talas om. Så jag försökte också ha mina egna pauser lite längre under research-arbetet för att känna på varför människor gör detta och vilken typ av kulturell miljö som det skapar", säger Liuyi Zhang.
Designkonceptet WIGO's exteriör och interiör.
BildUmeå Institute of Design
Designkonceptet WIGO, som hon utvecklade med Mario Schaffeld, visar upp en modern definition av hur en familj 2030 kan tänkas se ut. WIGO kombinerar de praktiska aspekterna av det lilla fordonet med inslag av vila och avkoppling. Den distinkta inredningen använder ett system med skenpr som ansluter rörliga delar, där användarna enkelt kan ändra sittfördelningarna för att passa olika scenarier. De fällbara stolarna med stående hållning möjliggör en effektiv användning av det begränsade utrymmet.
Min utmaning blev att tolka om hur sittplatser och viloupplevelser kan se ut i en bil som är smal nog för Barcelonas trånga gator
Liuyi Zhang, student mastersprogrammet i transportdesign
"Som ansvarig för interiören var min utmaning var att tolka om hur sittplatser och vila-upplevelser kan se ut i en bil som är smal nog för Barcelonas trånga gator. Vi testade olika typer av layouter genom 3D-modeller och fysiska prototyper och kom fram till ett kocept med fyra personer som sitter i en flexibel, interaktiv installation. Med en huvudsakligen vertikal "sittställning" använder denna layout verkligen utrymmet effektivitet samtidigt som den strävar efter att hålla en hög komfortnivå ", säger Liuyi Zhang.
En 360° designupplevelse för fordon
Varje år kastas förstaårsstudenter vid mastersprogrammet i transportdesign in i "Fordonsdesign"-kursen inom mindre än två månader efter ankomsten till Umeå. Det är en bred och utmanande kurs som omfattar 360-grader av fordonsdesign - från grundforskning, till konceptdefinition, till 2D-idéer, till konceptval, till 3D-utveckling och slutligen presentationerna. Även under ett normalt år är det mycket att smälta för nybakade studenter som försöker hitta sin unika identitet om transportdesigners. I år förändrade den globala pandemin spelreglerna helt. Studenter kunde inte träffas fysiskt i samarbetssessioner och studieutflykter avbröts. Enligt Demian Horst, programansvarig för mastersprogrammet i transportdesign, fanns det, förutom de uppenbara nackdelarna, några oväntade positiva effekter.
"Jag var imponerad av att se att de digitala samarbetsverktygen kunde fungera så smidigt. Det var också givande att se att studentteamen lyckades uppnå en så bra nivå av integration och jämn nivå när det gäller formspråk och identitet när de utvecklade både den interiöra och exteriöra designen för varje koncept. Jag tror också att de i störrre grad kunde utforska okonventionella vägar för att bättre representera mångfald och den utveckling vi ser hända i samhället ", säger Demian Horst.
Pandemins oväntade ljuspunkter
När de insåg att de skulle missa utflykten till Lynk & Co's huvudkontor i Göteborg blev studenterna förståeligt besvikna. Men på ett oväntat sätt stärkte pandemin faktiskt företagets engagemang för studentprojekten. Mötena med studenterna blev ett tillfälle för inspiration och positiv distraktion för hemmasittande Lynk & Co-designers.
Demian Horst, prefekt på Designhögskolan
BildUmeå Institute of Design
"Jag tror att företaget insåg att detta var en vinn-vinn-situation. Det tillförde lite extra motivation för deras designers under dessa utmanande tider. Jag tror att det var hälsosamt för dem att bryta upp de dagliga rutinerna med kreativa sessioner med våra studenter. Och när professionella designers ger feedback reflekterar de alltid själva över sitt eget arbete", säger Demian Horst.
Lars Falk, Interior Design Leader på Lynk & Co Design, var glad över att se studenter utforska bortom de konventionella futuristiska visionerna inom mobilitetsdesign.
"Vi blev mycket imponerade av resultaten från alla gruppernas olika och kreativa koncept som tog ett så stort steg ut ur boxen, och även hur bra de kunde arbeta under så kort tid. Vi var också positivt överraskad av den innovativa karaktären på koncepten som innehöll genomtänkt funktionalitet och en hög designestetisk nivå som passar våra framtida kunders liv", säger Lars Falk.
Det ultimata beviset på företagets engagemang visades under de avslutande presentationerna. Under de virtuella demonstrationerna av designkoncepten anslöt faktiskt av över 100 representanter från företaget. Utan tvekan, ett rekord av något slag.
"Att ha mer än 100 deltagare från företaget under de avslutande presentationen var ett starkt tecken på uppskattning för processen och de löften som gjordes av studentteam i tidigare skeden av projektarbetet. De flesta från företagets designstudio var med, och nästan alla designledare, helt klart en positiv aspekt av pandemin ", säger Demian Horst.
Urban Mobility in 2030 - Student Design Concepts
Swipe to see all design concepts from the TD Lynk & Co-project, where students explored a range of mobility solutions for urban families in 2030.
Bild:Umeå Institute of Design
TODOS exterior - The design concept is a shared vehicle created around the everyday life of a three-generation family living in Santiago, Chile. TODOS is designed to strengthen and support family values in everyday Chilean life. It is a vehicle that not only eases the commuting needs of the family, but it is also an extension of the living room and office.
TODOS interior - The design concept is a shared vehicle created around the everyday life of a three-generation family living in Santiago, Chile. TODOS is designed to strengthen and support family values in everyday Chilean life. It is a vehicle that not only eases the commuting needs of the family, but it is also an extension of the living room and office.
WIGO exterior - Shifting towards a more modern definition of what a family in 2030 may look like, the vehicle targets groups of co-living friends, located in Barcelona, Spain. WIGO represents an approach on how to combine a small size vehicle with elements of resting and relaxation, giving each user the chance to make it a personal product and experience.
WIGO interior - Shifting towards a more modern definition of what a family in 2030 may look like, the vehicle targets groups of co-living friends, located in Barcelona, Spain. WIGO represents an approach on how to combine a small size vehicle with elements of resting and relaxation, giving each user the chance to make it a personal product and experience.
011 exterior - This concept focuses on the lifestyle of single parent families in Portugal. The 011 project sees Lissabon being the "new Silicon Valley", aims to be in balance with a low cost of living while supporting a vibrant lifestyle.
011 interior - This concept focuses on the lifestyle of single parent families in Portugal. The 011 project sees Lissabon being the "new Silicon Valley", aims to be in balance with a low cost of living while supporting a vibrant lifestyle.
Urban Farmers Club exterior - The vehicle design is set in Berlin in 2030. The concept is focused on the small-scale family with a sustainable lifestyle that enjoys urban farming. The sharing service is considered from a privacy protection perspective. The final design provides 'separated spaces' for passenger and cargo with asymmetric features. The interior is open but private with its section sliding door.
Urban Farmers Club interior - The vehicle design is set in Berlin in 2030. The concept is focused on the small-scale family with a sustainable lifestyle that enjoys urban farming. The sharing service is considered from a privacy protection perspective. The final design provides 'separated spaces' for passenger and cargo with asymmetric features. The interior is open but private with its section sliding door.
TODOS exterior - The design concept is a shared vehicle created around the everyday life of a three-generation family living in Santiago, Chile. TODOS is designed to strengthen and support family values in everyday Chilean life. It is a vehicle that not only eases the commuting needs of the family, but it is also an extension of the living room and office.
TODOS interior - The design concept is a shared vehicle created around the everyday life of a three-generation family living in Santiago, Chile. TODOS is designed to strengthen and support family values in everyday Chilean life. It is a vehicle that not only eases the commuting needs of the family, but it is also an extension of the living room and office.
WIGO exterior - Shifting towards a more modern definition of what a family in 2030 may look like, the vehicle targets groups of co-living friends, located in Barcelona, Spain. WIGO represents an approach on how to combine a small size vehicle with elements of resting and relaxation, giving each user the chance to make it a personal product and experience.
WIGO interior - Shifting towards a more modern definition of what a family in 2030 may look like, the vehicle targets groups of co-living friends, located in Barcelona, Spain. WIGO represents an approach on how to combine a small size vehicle with elements of resting and relaxation, giving each user the chance to make it a personal product and experience.
011 exterior - This concept focuses on the lifestyle of single parent families in Portugal. The 011 project sees Lissabon being the "new Silicon Valley", aims to be in balance with a low cost of living while supporting a vibrant lifestyle.
011 interior - This concept focuses on the lifestyle of single parent families in Portugal. The 011 project sees Lissabon being the "new Silicon Valley", aims to be in balance with a low cost of living while supporting a vibrant lifestyle.
Urban Farmers Club exterior - The vehicle design is set in Berlin in 2030. The concept is focused on the small-scale family with a sustainable lifestyle that enjoys urban farming. The sharing service is considered from a privacy protection perspective. The final design provides 'separated spaces' for passenger and cargo with asymmetric features. The interior is open but private with its section sliding door.
Urban Farmers Club interior - The vehicle design is set in Berlin in 2030. The concept is focused on the small-scale family with a sustainable lifestyle that enjoys urban farming. The sharing service is considered from a privacy protection perspective. The final design provides 'separated spaces' for passenger and cargo with asymmetric features. The interior is open but private with its section sliding door.