"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Bild: Adobe Stock

Utbildning och AI

Pedagogiska perspektiv på AI och dess användning.

Om Utbildning och AI

Pedagogiska perspektiv på AI

Kopplingen mellan utbildning och AI kan beskrivas som att den omfattar tre områden:

  • Lärande med AI, till exempel användning av AI-drivna verktyg i klassrummen
  • Lärande om AI, till exempel dess tekniska lösningar och tekniker
  • Förberedelse av eleverna för en framtida AI-dominerad värld, till exempel att göra det möjligt för eleverna att bättre förstå potentialen och effekterna av AI.

TAIGAs fokusområde Utbildning och AI tillför ett pedagogiskt perspektiv på användningen av AI-system och är en viktig partner i utformningen av AI-system för utbildning. Vi arbetar i nära samarbete med övriga fokusområden inom TAIGA.

Kontakta oss

Fokusområdet inom utbildning och AI koordineras av universitetslektor Eva Mårell-Olsson som forskar om användningen av IT ur ett pedagogiskt perspektiv med tekniker som AR (Augmented Reality), VR (Virtual Reality) och AI (Artificiell Intelligens).

Fokusområdets samordnare

Associates

Aldiram Pritalaksa
E-post
E-post
Alex Örtegren
Doktorand
E-post
E-post
Telefon
090-786 74 72
Carla Jonsson
Professor
E-post
E-post
Telefon
090-786 61 96
Hanna Ahrenby
Biträdande universitetslektor
E-post
E-post
Telefon
090-786 65 54
Henry Lopez Vega
Övrig/annan befattning, universitetslektor
E-post
E-post
Telefon
090-786 75 47
Kalle Grill
Universitetslektor
E-post
E-post
Telefon
090-786 68 07
Natalia Ringblom
Universitetslektor
E-post
E-post
Telefon
090-786 59 35
Paiwei Qin
Postdoktor
E-post
E-post
Telefon
090-786 91 22
Romina Benitez
University of San Martin
E-post
E-post
Sara Ljungblad Göteborgs universitet, Chalmers tekniska högskola
E-post
E-post
Somayeh Jafaritazehjani
Forskningsingenjör
E-post
E-post
Telefon
090-786 54 16
Suna Bensch
Universitetslektor
E-post
E-post
Telefon
090-786 65 48
Zoe Falomir
Universitetslektor
E-post
E-post
Senast uppdaterad: 2025-03-26