Rektorsprogrammets sista kurs är Styrning, organisering och kvalitet, omfattande 10 hp. Kursen syftar till att ge rektor kunskaper att, via systematiskt kvalitetsarbete, kunna leda utifrån verksamhetens förutsättningar. Kunskap om styrningsprinciper, inre organisation och kvalitetsarbete ägnas särskild uppmärksamhet, liksom hur uppföljning och utvärdering påverkar elevers resultat och lärprocesser.
Pojke i klassrum jobbar med att skriva i bok. Genrebild från Mostphotos för att illustrera skolverksamhet, skolgång, skolbarn.
BildMostphotos
Att leda mot målen
En viktig del av kursen består i att ge förståelse kring rektors arbete och ansvar för att systematiskt utveckla utbildningen. I det ingår kunskap om att arbeta i en mål- och resultatstyrd verksamhet. Detta görs bland annat genom att använda den egna verksamheten som utgångspunkt.
Styrmodellen behandlas ur ett historiskt perspektiv, som tillsammans med ett läroplansteoretiskt perspektiv bidrar till förståelsen av samtiden och rektors handlingsutrymme.
Kunskap om de nationella målen och skolans roll i samhället är centrala teman som behandlas utifrån målens roll, historiska tillkomst och deras tolkning. Målen analyseras på olika nivåer – från policynivå till den egna skolan och det egna arbetet. Rektor ska under kursen erhålla god förmåga att hävda de nationella målen, förklara och tydliggöra skolans egna mål och omsätta dessa i konkreta handlingar.
Utvärdering och kvalitet
Andra bärande delar utgörs av metod och teori relaterat till uppföljning, utvärdering och kvalitetsarbete. Det syftar till att ge rektor kunskap om och förmåga att leda arbetet med det systematiska kvalitetsarbetet. Kursen går igenom metoder för kvalitetskontroll och kvalitetsutveckling för tillämpning inom den egna verksamheten. Förutom detta syftar kursen till att ge kunskap om det statliga styrsystemets principer och samspel samt förutsättningarna för arbetet i en politisk styrd organisation. Dessa områden diskuteras och problematiseras med utgångspunkt i kvalitetssäkring och utvärdering av utbildningsmiljöer och omfattar olika nivåer (t.ex. nationell, kommunal, skola, elev).
Resultat och resurser
En viktig förmåga för att leda och utveckla skolan mot bättre måluppfyllelse är att kunna sammanställa och analysera skolans resultat. Vidare är det viktigt att ha kännedom om vad som påverkar elevers utvecklings- och lärandeprocesser. Rektor behöver god förmåga att värdera och skapa bilder av skolans resultat som underlag för fortsatt utveckling. Dessutom finns behov av kunskap om analys och bedömning av elevers och verksamhetens resultat. Hur och vad som kommuniceras blir avgörande för delaktighet och möjlighet till verksamhetsutveckling. Extern och intern uppföljning och utvärdering samt dess relation till resultat och utvecklingsarbete belyses och problematiseras. Utifrån dessa verksamhetsanalyser prioriteras rektors förmåga att leda förändringsarbete genom att utveckla kunskaper om organisering och resursfördelning. Dessa ses som viktiga verktyg för rektorers arbete och som ansvarig för den inre organisationen i verksamheten.
Eftersom skolans verksamhet ska vila på vetenskaplighet och beprövad erfarenhet läggs vikt på att kritiskt granska och problematisera kvalitetsarbetet på olika nivåer.