Rektorsprogrammets andra år ges kursen Skolledarskap, omfattande 10 hp. Kursen ska ge dig som rektor ökad kunskap och förståelse av skolledarskap och skapa förutsättningar för reflektion om det egna ledarskapet och processer i organisation på olika nivåer.
BildMattias Pettersson
Kursen Skolledarskap behandlar hur rektor ska kunna leda verksamheten mot ökad måluppfyllelse med utgångspunkt i det nationella uppdraget och styrsystemets principer. Efter genomgången kurs ska rektor medvetet verka för elevers lärande, ökad måluppfyllelse och skolans/förskolans utveckling.
Ledarskap som en process
Synen på ledarskap som process är en utgångspunkt för kursen. Ledarskapet bestäms av ledaren och hens egenskaper och ledarstil men också av medarbetarnas egenskaper och kompetens samt av situationen. Situationen utgörs av det nationella uppdraget, huvudmannens styrning, ekonomiska förutsättningar och den lokala skolkulturen.
Viktiga delar i kursen är att öka rektors kunskap om ledarstrategiers effekter på medarbetarnas prestationer, reflektera över det egna ledarskapet i relation till ledarskapsteorier och analysera olika ledarstilar. I fokus står skolledarskapets särskilda villkor och karaktär samt det pedagogiska ledarskapet.
Skolan/förskolan som organisation
Ett annat viktigt fokus är skolan som lärande organisation samt teorier och principer som rör organisationers utveckling. Kursen lyfter ledarskap för förändring, organisationskulturens betydelse för förändringsarbete och motstånd mot förändring. Vidare berörs rektors förmåga att leda och fördela arbete, motivera utvecklingsprocesser och kommunicera mål och resultat. Konflikthantering och svåra samtal med fokus på kommunikation och etik behandlas.
Strategier för verksamhetsutveckling
Inom ramen för kursen utarbetar rektor strategier för utveckling av det egna lärandet och ledarskapet samt förbättring av den egna verksamheten. I detta arbete ska rektor med skolans nationella uppdrag i fokus formulera visioner inför framtiden och strategier för att nå dem. Rektors förmåga att lyfta fram värden i skolans styrdokument, hävda alla människors lika värde och verka för jämställdhet betonas.