Systematisk sökning och kedjesökning är två metoder för informationssökning som du till exempel kan använda när du ska hitta tidigare forskning till en litteraturöversikt. I en systematisk sökning går du igenom en sökprocess upprepade gånger. Kedjesökning innebär att du utgår från källor som du redan har för att hitta mer material.
Du som ska skriva en uppsats eller avhandling kan behöva göra en djupdykning i forskningen kring ditt ämnesområde. För att fånga in litteraturen på ett heltäckande sätt kan du använda dig av fördjupade metoder för informationssökning. På den här sidan beskriver vi sökmetoderna systematisk sökning och kedjesökning.
I en systematisk sökning följer du flera olika steg i en sökprocess som du sedan upprepar tills du bedömer att du är färdig. Genom att söka på ett sådant strukturerat sätt kan du till exempel kartlägga den forskning som tidigare publicerats inom ditt ämnesområde.
Att söka information är en process där de olika momenten samspelar med varandra. Följ de här stegen för att söka systematiskt.
Utgå från syfte och frågeställning
Utgå från ditt syfte och din frågeställning när du söker. Din frågeställning påverkar sökprocessen - om den är för bred, för smal eller otydlig så kan det vara svårt att hitta material.
Du kan behöva ändra på syfte och frågeställning under tiden du söker efter information. Det är en naturlig del av sökprocessen.
Välj sökord
Innan du börjar söka behöver du fundera över vilka som är de viktigaste och mest betydelsebärande orden i din frågeställning. De här nyckelorden kommer att utgöra grunden i din sökning. Hitta sedan synonymer till nyckelorden så att du får fler sökord som du kan använda.
Inom de flesta forskningsområden får du bättre träffar om du söker på engelska. Till exempel kan frågeställningen "Hur påverkar valsystemet representationen av kvinnor i Storbritanniens underhus?" leda fram till dessa engelska sökord:
För att hitta bra sökord kan du också ta hjälp av en ämnesordlista (tesaurus), något som finns inbyggt i vissa databaser. Med hjälp av ämnesordslistor kan du
Gör din sökning i relevanta databaser
När du kommit fram till dina sökord är det dags att börja söka. Välj ut några databaser eller söktjänster som är relevanta för ditt ämne.
I databaslistan i bibliotekets söktjänst kan du se vilka databaser det finns inom ett visst ämne:
Din sökning blir mer effektiv om du använder olika söktekniker, som till exempel att
Exempel på en söksträng: ("election system" OR "electoral system" OR "voting system") AND ("Great Britain" OR "United Kingdom" OR UK) AND representation AND (women* OR female*) AND "House of Commons"
Många databaser och söktjänster har också funktioner för filtrering som kan hjälpa dig att lättare hitta relevant material.
Här kan du läsa mer och se filmer om grundläggande sökteknik:
Dokumentera dina sökningar
Anteckna dina sökningar samtidigt som du söker:
Då sparar du tid för dig själv och kan även beskriva för andra hur du har utfört dina sökningar.
Om du gör en litteraturöversikt som examensarbete kan det vara ett krav att du ska kunna visa en utförlig dokumentation över dina sökningar.
Granska sökresultatet
När du gjort din sökning är det viktigt att du granskar resultatet:
Titta närmare på dina träffar och se om du kan identifiera nya nyckelord. Du kan till exempel titta på träffarnas ämnesord, sammanfattning och fulltext.
Tänk även på att bedöma trovärdigheten hos träffarna. I många databaser går det att filtrera ut träffar från vetenskapliga tidskrifter genom funktioner som "peer review". Du måste dock alltid själv bedöma om en källa är vetenskaplig eller inte.
Spara information om källorna till referenslistan
När du har hittat bra källor som du vill använda i ditt arbete så kan du få stor hjälp av att spara uppgifter till referenslistan på ett systematiskt sätt.
För att underlätta arbetet med referenser kan du använda ett referenshanteringsprogram eller de funktioner som finns i databaser för att skapa färdiga referenser. När du sparar och skapar referenser på detta sätt är det viktigt att alltid kontrollera att all nödvändig information om källan är med och att referensen är korrekt utifrån det referenssystem du använder.
Läs mer om referenser och referenshanteringsprogram här:
Justera och repetera tills du är nöjd
Fundera över hur du kan justera sökorden och din sökning för att få så relevanta träffar som möjligt. Informationssökning är en process där du måste göra sökningar flera gånger och finslipa utifrån de träffar du får vid varje sökning. Gör sedan nya sökningar där du inkluderar de nya ord som du fått fram under processen.
Ofta behöver du även gå tillbaka till andra steg i sökprocessen:
Fortsätt att justera dina sökningar tills du bedömer att du har gjort en tillräckligt omfattande kartläggning av forskningen inom ditt ämnesområde.
Om du behöver veta mer om systematisk sökning rekommenderar vi två guider från universitetsbiblioteket vid Karolinska institutet (KIB). Den ena riktar sig till studenter och den andra till forskare och doktorander.
Systematisk litteraturöversikt som examensarbete (KIB)
Om du redan har hittat eller fått rekommendationer om vissa källor så kan du utgå från dessa för att hitta annan relevant litteratur. Den här sökmetoden brukar kallas för kedjesökning, eftersom man kan se de olika källorna som länkar i en kedja. Genom att titta på hänvisningar mellan olika relevanta källor följer du en slags kedja som leder till att du hittar mer material.
När du hittat dina utgångspunkter finns det flera olika sätt att komma vidare i din kedjesökning.
Använd referenslistor för att hitta nya källor
Att gå igenom referenslistor för de källor som du redan har hittat kan vara ett bra sätt att hitta nya intressanta källor.
Sök utifrån citeringar för att hitta viktiga källor
Kolla upp de böcker och artiklar som din handledare eller experter inom ditt ämnesområde rekommenderar. Har de blivit citerade i andra källor?
Stora databaser som Google Scholar, Scopus, Web of Science och vissa ämnesdatabaser har bra verktyg för att ta fram antalet citeringar för en publikation.
Hitta nya källor i översiktsartiklar
En översiktsartikel (review article) är en sammanfattning av ett visst forskningsområde gjord av en eller flera forskare. I översiktsartikeln listas också centrala källor och forskare.
Försök att hitta aktuella översiktsartiklar för att få med den senaste forskningen inom ditt ämne. I stora databaser som Scopus, Web of Science och PubMed finns det bra verktyg för att filtrera på översiktsartiklar.
Film: Vad är översiktsartiklar och hur hittar jag dem?
Var uppmärksam på referenser medan du läser
När du börjar läsa in dig på ditt ämne är det bra att vara uppmärksam på om vissa forskare och källor ofta återkommer i litteraturen. Om en källa refereras i flera andra källor kan det vara ett tecken på att den är viktig inom ditt ämnesområde.
Bibliotekets söktjänst
Sök brett efter artiklar, avhandlingar, rapporter och böcker i bibliotekets söktjänst.
Databaser
Gör djupare sökningar inom ditt ämne med hjälp av bibliotekets databaser.
Grundkurs i informationssökning
I vår öppna online-kurs får du lära dig att hitta vetenskapliga artiklar och annat material till dina studier.
Grundläggande sökteknik
Använd olika söktekniker så blir dina sökningar i bibliotekets söktjänst och andra databaser mer träffsäkra.
Vetenskapliga artiklar och andra publikationer
Lär dig mer om vetenskapliga artiklar och skillnaden mellan olika typer av vetenskapliga publikationer.
Källkritik - bedöma källors trovärdighet
Var kritisk till dina källor – ställ frågor för att bedöma trovärdigheten hos vetenskapliga publikationer.
Känner du dig vilse bland databaser och vetenskapliga texter? Besök vår drop-in eller boka en tid för handledning så hjälper vi dig. Korta frågor kan du även skicka in via chatt och kontaktformulär eller ställa till personalen i informationsdisken.