Publicerad: 2020-04-21

”Viktigt att hålla igång och motivera studenterna”

PORTRÄTT Kemiläraren William Siljebo är rätt van att undervisa på distans, men har ändå lärt sig mycket nytt den senaste tiden. Han tycker det är viktigt att satsa på att hjälpa studenter med studietekniken, och planera in tid för frågestunder, problemlösning och quiz. Svårast att lösa på distans är tentamina och praktiskt handhavande i laborationer.

Text: Camilla Bergvall
Bild: Mattias Pettersson

Hur funkar det att undervisa på distans?

– Jo, men det går ganska bra faktiskt. Jag är ju lite van att undervisa på det här sättet sen tidigare, eftersom vi har processoperatörer på distans, och våra tekniska hjälpmedel funkar ju bra föreläsningsmässigt.

Fördelar och nackdelar med distansundervisning?

– En fördel är att du kan spela in det du gör, så att studenter som inte kan vara med kan se föreläsningarna vid ett annat tillfälle. Och allt material du har gjort ett år finns ju kvar och går att återanvända.

– En nackdel är ju att det tar ganska lång tid i början, särskilt första gången om du till exempel vill få till en bättre kvalitet och redigera dina föreläsningar. Så inledningsvis kan det vara mycket jobb, men sen har du så att säga ju lite gratis.

William Siljebo undervisar i kemi på distans.

Tre tips till andra lärare?

– Demonstrationslaborationer går jättebra att köra rakt av. Med ett trådlöst headset och en kamera kan du både köra videomöte och laborationer online, så att studenterna sen får data och material att jobba med på egen hand.

– Du kan också använda tekniska hjälpmedel som quiz till exempel, för att hålla igång och motivera studenterna. Det viktigaste är att hjälpa dem med deras studieteknik och ge dem varierande uppgifter, eftersom de kanske är vana att komma till en föreläsning och bli lite mer tillsagda vad de ska göra.

– Eftersom vi i regel inte har så långa föreläsningar är det viktigt att hålla igång kontakten med studenterna, så lägg inte bara in tid för rena föreläsningar. Många studenter föredrar att ta upp frågor live, inte bara i diskussionsforum, så därför är det bra om det också planeras in tid för frågestunder och problemlösning. Då får studenterna möjlighet att fråga och interagera, och det är också mycket roligare för dig som lärare.

Vilka moment är svårast att lösa?

– Tentamen och laborationer, två examinerande moment, är ju svårast. I vissa kurser funkar det att ge hemtentamen, men på grundkurser kan det vara svårt, och det är även svårt att kontrollera vem som verkligen skriver en tenta.

– En laboration som demonstrerar en princip kan funka bra att göra online, men laborationer som handlar mer om praktiskt handhavande måste man nog skjuta på.

Vad har du lärt dig under den här senaste tiden?

– Vi har ju till exempel testat examination online, och vi kanske inte vet exakt hur vi ska lösa det än, men vi har ju fått prova det och det har ju varit väldigt intressant.

– Och ett laborationsmoment som jag nu kört för första gången funkade faktiskt ganska bra. Lite tråkigt för studenterna förstås, men i den här situationen så var det ju ändå bästa lösningen.

William Siljebo
Staff scientist