Studenter som inte bytt lösenord sedan 7 maj kan inte logga in på studentwebben. Detta p.g.a. skyddsåtgärder vid cyberattacken den 2 maj. Läs hur du byter lösenord.

Publicerad: 2022-05-06

Tolkningsverktyg vann Innovation Boot Camp 2022

NYHET Innovation Boot Camp är ett fullspäckat flerdagarsevent där deltagare peppas och preppas för att förverkliga sin entreprenörskapsdröm.

Text: Emmy Ericsson

Tre smarta och nytänkande affärsidéer hamnade i slutändan högst upp på prispallen. Tillsammans fick de dela på 17 500 SEK, och varsitt medlemskap på co-working ytan A Working Lab i Umeå, drivet av Akademiska Hus, i ett helt år.

Första pris gick till ett Julia Linder som utvecklar ett tolkningsverktyg som ska minska riskerna med dålig behandling under migrationsprocessen.

–Det känns riktigt roligt, jag är så glad för vinsten! Under helgen fick jag jättebra hjälp, och en chans att fördjupa mig inom b.la. hållbarhet och ekonomi. Nästa steg är att fortsätta arbetet med LTU-business och komplettera teamet med teknisk kompetens, säger Julia.

29 deltagare fördelat på 12 team har arbetat hårt för att skapa skillnad för människor och samhälle. Ellenor Koppari, affärsutvecklare och koordinator på Innovationskontoret vid Umeå universitet är nöjd med evenemanget och menar att det är speciellt kul att se spridning av studenter från olika program och fakulteter.

– Eventdagarna har genomsyrats av hög energi, en vilja att lära och stort driv till att utveckla affärsidéer. Alla deltagare och partners har bidragit till att skapa en inspirerande och inkluderande miljö som möjliggjort att deltagarna vågat utmana sig själva. Så länge rätt stöd och uppmuntran ges, kan deltagarna åstadkomma ganska mycket under en relativ kort tid, säger Ellenor.

Vinnarna av 2022 års Innovation Boot Camp

1:a – Julia Linder

Min affärsidé är att skapa ett digitalt tolkningsverktyg som är anpassat för myndigheter och den offentliga sektorn. Syftet med verktyget är att säkra myndigheters processer och göra de säkrare och mer pålitliga.

2:a – My Kvist, Johanna Fredlund, Emma Johansson och Frida Hector

WHO (Världshälsoorganisationen) konstaterar att en viktig del i att kontrollera spridningen av antibiotikaresistens är utvecklingen av nya diagnostiska verktyg, det är bakgrunden till vår företagsidé. Idén bygger på den brett använda tekniken polymerase chain reaction (PCR) en teknik som till exempel används för att diagnosticera covid, men som sällan används för andra infektionssjukdomar.

3:e – Klara Rosén, Ebba Eriksson, Johan Samuelsson och Edvin Ljungberg

Vår affärsidé föddes ur ett vanligt vardagligt problem, att återvinningspåsen för matavfall går sönder då den blivit fuktig. Detta gör att många använder extra påsar och byter den ofta på ett resursineffektivt sätt. Lösningen är baserad på aktuell forskning på hur en ny framställningsmetod kan öka våtstyrkan i papper och samtidigt produceras utan miljöskadliga kemikalier. Vår idé är att applicera denna teknik på produktionen av dessa påsar och därmed öka påsens livslängd, hållbarhet i produktionen och bekvämligheten med att lämna matavfall till biogasproduktion.

Innovation Boot Camp organiseras av Innovationskontoret vid Umeå universitet och Coompanion tillsammans med Almi Nord, A Working Lab, BIC Factory, eXpression Umeå, Region Västerbotten, SLU Holding, Umeå Biotech Incubator, Uminova Innovation och Venture Cup.