Studenter som inte bytt lösenord sedan 7 maj kan inte logga in på studentwebben. Detta p.g.a. skyddsåtgärder vid cyberattacken den 2 maj. Läs hur du byter lösenord.

Publicerad: 2024-04-29 Uppdaterad: 2024-04-30, 08:44

Ny nätverksträff om senior arbetskraft och hållbart förlängt arbetsliv

NYHET Forskare från Umeå universitet och Södertörns högskola samt HR-personal från kommuner och myndigheter i Norr- och Västerbotten har återigen samlats, den här gången i Piteå, för att utbyta erfarenheter och fördjupa samarbetet inom områdena senior arbetskraft och hållbart förlängt arbetsliv.

Tack vare det Fortefinansierade forskningsprogrammet, ”Strategier för ett hållbart arbetsliv ur ett arbetsgivar- och medarbetarperspektiv” som leds av Mikael Stattin vid Sociologiska institutionen vid Umeå universitet, har nätverket SAK uppstått. SAK står för ”Senior arbetskraft och kompetensförsörjning – Nätverk för dialog och samverkan mellan forskning och praktik” och samlar HR-personer från organisationer i Norr- och Västerbotten samt forskare inom forskningsprogrammet.

Under den andra nätverksträffen, som hölls den 11-12 april på Kust Hotell & Spa i Piteå, diskuterades ämnet "age management". En av arrangörerna för träffen var Johan Hallqvist, lektor i socialt arbete och doktor i etnologi vid Södertörns högskola och också en av forskarna i programmet, poängterar vikten av samarbetet mellan forskare och praktiker.

- Det bästa med nätverksträffarna är att forskare möter praktiker och får möjlighet att dela forskning som kan omsättas i praktiken, men även att få input från verksamheterna som jobbar med frågor om senior arbetskraft, kompetensförsörjning och hållbart förlängt arbetsliv för att forska om de behov som finns, säger Johan Hallqvist.

Programmet för det tvådagar långa evenemanget omfattade en rad informativa sessioner och diskussioner, inklusive presentationer från Piteå och Umeå kommuner, insikter om förutsättningar och anpassningar för äldre medarbetare samt forskningsresultat om hållbara arbetsmiljöer.

- Det häftigaste under den andra nätverksträffen var att se att deltagarna blivit inspirerade av första nätverksträffen – framför allt av varandra – och hade gått till sina respektive organisationer och börjat jobba med aspekter som vi diskuterade på första nätverksträffen, till exempel att se över sina pensionsriktlinjer och individuella anpassningar som görs för äldre medarbetare, berättar Johan vidare.

Nätverksträffarna ger HR-personer från organisationer i norra Sverige en möjlighet att utbyta erfarenheter, skapa nätverk och följa varandra under flera år och det ger en värdefull möjlighet att dela kunskap och bygga långsiktiga relationer inom sitt yrkesområde. Träffarna fungerar som en plattform för att främja samarbete och kunskapsutbyte mellan olika organisationer och bidrar till att stärka HR-arbetet i regionen. Nästa träff är planerad att äga rum under hösten 2024 i Umeå.

Deltagare under andra nätverksträffen

Mona Morin (Umeå kommun), Anna Molin (Umeå kommun), Julia Thonérfelth (Skellefteå kommun), Inger Engström (Skellefteå kommun), Maria Renström (Piteå kommun), Helena Eriksson (Piteå kommun), Cathrine Granberg (Piteå kommun), Emma Berger (Region Norrbotten), Marie Forslund (Region Norrbotten), Rebecca Eliasson (Kiruna kommun), Åsa Kyrö (Kiruna kommun), Katrin Grafström (Region Västerbotten), Anders Löfgren (Trafikverket), Johan Hallqvist (Södertörns högskola), Daniel Seldén (Södertörns högskola), Linda Widar (Umeå universitet), Viktoria Wahlström (Umeå universitet), Anna Brydsten (Umeå universitet), Mikael Stattin (Umeå universitet), Daria Pisarek (Södertörns högskola) och Jonathan Wahlström (Södertörns högskola)

Läs om den första nätverksträffen, 19-20 oktober 2024 i Umeå

Nytt nätverk för senior arbetskraft och kompetensförsörjning