Publicerad: 2020-06-11

Bidrog med 2000 visirhållare till kommunen i kris

NYHET Socialtjänsten i Umeå kommun kom till Umeå universitet och bad om hjälp att tillverka skyddsutrustning. Sammanlagt 2000 visirhållare levererades av Curiosum och Institutionen för fysik. Umeå kommun har nu signalerat att detta räcker ett bra tag och insatsen är avslutad.

På grund av covid-19 uppkom oväntat stort behov av skyddsutrustning för vård och omsorg. Det ledde till att socialtjänsten i Umeå kommun vände sig till Umeå universitet och frågade ifall det fanns någon möjlighet att få hjälp med tillverkning av visirhållare till äldreomsorg, funktionshinderomsorg och vård- och omsorgsboenden.

Såväl Curiosum som Institutionen för fysik nappade.
– Vi kände ett samhällsansvar att hjälpa till och vi hade både kompetens och utrustningar. Det var flera medarbetare som tyckte att det här kunde de fixa, säger Thomas Wågberg, prefekt vid Institutionen för fysik.

Fanns utrymme

De bidrog med 800 visirhållare utskrivna med 3D-teknik. Arbetet pågick i en och en halv vecka och tre personer var inblandade, under ledning av forskningsingenjör Isak Silander. På grund av pandemin var en del ordinarie arbete på paus, vilket gav utrymme till den här insatsen. 3D-skrivarna sköter dessutom sig själva för det mesta.

– Isak som organiserade det hela hade andra arbetsuppgifter som han lade åt sidan och har fått jobba extra.

Bra att se att vi kan ställa om och göra andra saker när det behövs

Det här var första gången som institutionen för fysik gjorde en liknande insats.
– Det är bra att se att vi kan ställa om och göra andra saker när det behövs, men det är sällan det är sådana här saker. Vi är ju inte en produktionsenhet, säger Thomas Wågberg.

Ville bidra

Inte heller Curiosum, som ligger på Konstnärligt campus, har gjort liknande insatser för samhället tidigare. Men innan förfrågan kom hade man hade redan börjat fundera på hur man skulle kunna bidra i den situation som samhället ställdes inför i och med covid-19.
– När ryktet spreds att det var brist på vissa typer av material funderade vi på vad kan man bidra med som lekman, säger Madelen Bodin, föreståndare för Curiosum.

På Curiosum fanns också tekniken. Med en 3D-skrivare skrev de ut visirhållare. Men efterfrågan ledde också till att Magnus Lindgren, verkstadsansvarig på Curiosum, tog fram en effektivare produktionsmetod med hjälp av vattenskärning. En 3D-utskrift kan ta mellan 30–90 minuter. Metoden med vattenskäraren tar 30 sekunder.

Det är fascinerande att se hur engagerade folk blir.

Curiosum tillverkade 780 visirhållare. Men de koordinerade också makerrörelsen som skrev ut visirhållare med egna 3D-skrivare, utifrån en skiss från Stockholmsbaserade företaget 3D verkstan.
Makerrörelsen kan man beskriva som ett nätverk med personer som håller på med någon form av hantverk, rörelsen genomsyras av viljan att praktiskt förstå hur saker fungerar och komma med lösningar. Vanliga tekniker i Makerrörelsen är 3D-printing, laserskärning och lödning.

I det här fallet var det privatpersoner med 3D-skrivare som tillsammans bidrog och Curiosum kunde samla ihop 420 visirhållare från ideella givare.
– Det är fascinerande att se hur engagerade folk blir och vilken vilja det finns att lösa problemen när man ställs inför en sådan här situation, säger Madelen Bodin, som menar att den här situationen fick igång makerrörelsen i Umeå.

Fortsätta blomstra

Hon hoppas att makerrörelsen ska fortsätta leva och gro i Curiosums verkstäder när Umeås nya science center och makerspace kommer att kunna öppnas upp helt.

Vad har ni fått för respons av er insats för kommunen?
– Kommunen tyckte att det var otroligt värdefullt och är tacksamma för det de kunde få. I och med att vi har varit engagerade i detta har vi också fått en positivt respons genom att folk har fått upp ögonen för vad vi är, säger Madelen Bodin.

Från universitetsledningen är man nöjd över insatsen.
– En väldigt bra insats av Curiosum och Institutionen för fysik, bra stöd till kommunen, säger Per Ragnarsson, biträdande universitetsdirektör.

Madelen Bodin