Studenter som inte bytt lösenord sedan 7 maj kan inte logga in på studentwebben. Detta p.g.a. skyddsåtgärder vid cyberattacken den 2 maj. Läs hur du byter lösenord.

Senaste nyheter från Medicinska fakulteten

Modellera hur en mikrob kan skilja vän från fiende
Publicerad: 2024-05-18

Enda DDLS-finansierade doktorandprojekt till Umeå universitet i stark miljö inom UCMR, MIMS och Icelab.

Hedersdoktor med etiskt perspektiv på vården
Publicerad: 2024-05-17

Årets medicine hedersdoktor vid Umeå universitet är Anders Lindseth, professor emeritus i praktisk filosofi.

Tillfrisknande från barnastma vanligare än vid vuxendebut
Publicerad: 2024-05-15

En avhandling visar att faktorer i tidig barndom spelar en betydande roll för långtidsprognosen av astma.

Nytt intag av doktorander till forskarskolan i allmänmedicin
Publicerad: 2024-05-15

Det är dags att söka till Nationella forskarskolan i allmänmedicin - ansökan är öppen till den 15 september.

Mer än bara gnissel och knarr: ökad livskvalitet vid reumatisk sjukdom
Publicerad: 2024-05-14

Kunskap från en avhandling kan bidra till bättre vård vid en reumatisk sjukdom som kan påverka hjärtat.

Akut läge: klimatförändringarna hotar hälsan i Europa
Publicerad: 2024-05-13

Om det inte görs, kan extremväder och sjukdomar drabba Europa, enligt en rapport från Lancet Countdown.

Jens Wahlströms MORFAR får närmare 4 milj kr
Publicerad: 2024-05-07

Jens Wahlström har tilldelats närmare 4 miljoner kronor för ett projekt med sikte på hållbar arbetsmiljö.

Stöd för individuell behandling av handledsfraktur
Publicerad: 2024-05-06

En avhandling kan förhoppningsvis hjälpa läkare att välja lämplig behandling för varje enskild patient.

Öppen inbjudan till kick-off för IceLab Stress Response Modeling
Publicerad: 2024-05-03

Forskare inom life science bjuds in till invigninen av IceLab stress response modeling 10-11 juni.

Upptäckt av ny mekanism som styr celldelning
Publicerad: 2024-05-03

Hur ett proteinkomplex flyttar sig utefter gener kan ha betydelse när celler delar sig, visar ny studie.

Medicinsk studie av svenska fjällräddningen
Publicerad: 2024-05-02

Umeå-forskare har gjort den första medicinskt inriktade studien av svensk fjällräddning och risker i fjällen.

Nyckelbakterie upptäckt – skyddar tarmens slembarriär
Publicerad: 2024-04-29

Resultaten visar kostfibrers roll för vår tarmflora, där bakterien Blautia är viktig för slembarriären.

Genombrott för ALS-forskningen i Umeå – ny medicin bromsar
Publicerad: 2024-04-26

Ett genombrott har skett i forskningen om sjukdomen amyotrofisk lateral skleros (ALS) vid Umeå universitet.

2,5 mnkr till forskaren Sophia Harlid
Publicerad: 2024-04-25

Sophia Harlid vid Institutionen för diagnostik och intervention har fått anslag från Stiftelsen Seniorhusen.

Halsont krossar hjärtan: hur kan det förebyggas?
Publicerad: 2024-04-23

Hittills har åtgärderna varit begränsade, visar en avhandling, som bygger på studier i Namibia.

Senast uppdaterad: 2019-03-07